Saturday, April 23, 2011

Membeli Rumah

wahh it's a long time i didn't update this blog -sambil tangan mengibas-ngibas nak buang sawang...

isu hari ni ialah MEMBELI RUMAH
Nak beli rumah?? Rumah baru ke rumah second hand?(erk orang panggil rumah second hand ke?-tak pe la janji paham). Tak kisah la rumah baru atau rumah second hand janji rumah. Rumah, tanah, emas tu aset macam pelaburan la jugak.. eh aku dah ada aset, tahun lepas baru beli kereta seketul. Err..keta tu bukan aset ye..sebab harganye menurun klu nak trade in. tapi kalau rumah makin lama makin lama makin mahal.

Ish ape aku membebel ni... erm hasrat di hati memang nak ada aset ni. Tapi sebelum wat ape-ape keputusan kita kena la fikir masak-masak dulu, kaji selidik dulu. Perlu ingat ni melibatkan duit ratus-ratus ribu$$ beb. Sebagai orang yang baru bekerjaya amaun itu adalah besar dan melibatkan keputusan yang besar dan memerlukan ketelitian tegok pro dan cont.

Dalam sibuk-sibuk merayau dalam blog-blog orang tetiba jumpa article ni:
(credit to: http://www.matjoe.com)

Nasihat untuk Membeli Rumah Pertama untuk Pelaburan.

Sekali lagi terjemahan temuramah dengan milan doshi, kali ini menjawap tentang Nasihat untuk yg membeli Rumah Pertama untuk tujuan Pelaburan.

Jangan tergesa - gesa. Ramai yang saya perhatikan tergesa2 nak beli hartanah. Peluang yang baik sentiasa ada tidak kira pasaran menaik atau menurun. Persoalan utama ialah 'adakah anda bersedia disaat pelaung yang baik itu datang?'. Bersedia ini termasuk pesediaan mental, emosi dan kewangan. Kenapa persedian tu penting? Biasanya berlaku bila peluang itu datang, seseorang itu tidak ada cukup pengetahuan dan tidak bersedia dari segi kewangan.


Kadang -kadang bila peluang baik datang, kita tak mampu meraihnya. Kadangkala jugak, anda fikirkan ia peluang yang baik padahal hakikat tidak (disebabkan kurangnya pengetahuan). Seperti nasihat saya, melabur untuk diri sendiri terlebih dahulu. Dapatkan pengetahuan, dapatkan mentor, buat jaringan (network) dengan mereka yg mepunyai keinginan (pelaburan) yang sama. Memang setiap org berbeza tapi keinginan dan tujuan yg sama

Memang bagus kalau ada jarangan. Kadang -kadang bila ada peluang membeli hartanah, akan ada rasa ragu-ragu sama ada nak beli atau tidak. Kalau ada network, anda boleh telefon kawan2 untuk mendapatkan beberapa pendapat. Dengan cara ini ia akan menambahkan keyakinan dan ada kalanya memberi input yang kita tidak pernah terfikir. Sebab itulah penting untuk ada pengetahuan, ada jaringan dan dengan itu ada mampu mengambil risiko (membeli hartanah) dengan yakin apabila peluang yang baik datang

No comments:

Post a Comment